چگونه برای زیارت اربعین ارز دریافت کنیم؟

دبیر ستاد اربعین با اعلام این خبر که تاکنون ثبت نام ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه «سماح» قطعی شده است افزود: شرط دریافت ارز و اجازه خروج از کشور برای زیارت اربعین، ثبت نام در سامانه سماح است.

به گزارش صدای اول، برنامه تلویزیونی میز اقتصاد شبکه خبر، با حضور مجتبی شصتی کریمی دبیر ستاد مرکزی اربعین در استودیو و ارتباط تصویری با آقایان سرهنگ نودهی رئیس اداره گذرنامه فراجا از مشهد و چگینی کارشناس اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی به بررسی آخرین تمهیدات برگزاری اربعین پرداخت.

مقدمه مجری: می‌خواهیم راجع به مراسم اربعین صحبت کنیم، زیرساخت‌ها و الزاماتی که بایدرعایت شود احیانا سوالات خیلی زیادی که ممکن است برای زائران پیش بیاید می‌خواهیم از مسئولان این حوزه بپرسیم.

سوال: آقای کریمی، آخرین خبرهای امروز جلسه ستاد مرکزی اربعین چه بود؟
کریمی: تا به امروز ستاد مرکزی اربعین جلسات متعددی برگزار کرده و در این جلسات تصمیمات متعددی گرفته شده برای این که در ایام اربعین امام حسین (ع) ما تسهیلات بیشتری را برای ایرانیان فراهم کنیم، آخرین اقدامی که شد در خبر‌ها هم اعلام شد که بازدید مشترک وزرای کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بود که هفته پیش از مرز‌های دو کشور یعنی مرز‌های چهارگانه انجام شد و الحمدالله دو وزیر به تصمیمات خوبی رسیدند.

سوال: مهم‌ترین اقدامی که سفر را برای زائران ایرانی نسبت به سال‌های گذشته راحت‌تر بکند چه هست؟
کریمی: طرف عراقی آمدند مرز سمت ایران را دیدند، سعی می‌کنیم که با توجه به گرمای هوا زمینه تسهیلات بیشتر را برای مردم عزیزمان فراهم کنیم بخصوص در مرز‌ها که گاهی مردم مجبور می‌شوند یک مقدار از مسافت را پیاده بروند و بمانند، قرار بر این شد که دو طرف از مه پاش‌ها و فن‌های بزرگ استفاده بکنند برای این که زائران راحت‌تر باشند درجه حرارت را پایین‌تر بیاورند، در ارتباط با حمل و نقل در مرز‌ها تمهیداتی اندیشیده شد، مهم‌تر از هم این‌ها در ارتباط با بررسی گذرنامه افراد و عبور مردم از مرز دو کشور تمهیدات خیلی خوبی انجام شد.

سوال: فکر کنم گذرنامه مهم‌تر از همه این‌ها باشد، چون معمولا ما صف‌ها را مشاهده می‌کنیم پشت گیت مرز‌ها و این خودش روند حرکت زائران را مختل می‌کند، امسال روند بازدید روادید و گذرنامه‌ فرقی با سال گذشته دارد؟
کریمی: با هماهنگی‌هایی که برادران عزیز ما در فراجا انجام دادند سال گذشته دو مرز از مرز‌های ما مجهز به سامانه‌ای شدند که پس از ورود زوار عزیز ما ۴ ثانیه پس از بررسی گذرنامه مهر بزنند و این عزیزان در طرف مرز عراق زمان خیلی کمی را سپری کنند، حتما می‌دانید در سال‌های گذشته زائرین عزیزی که در سمت ایران بودند گذرنامه شان ظرف ۴ ثانیه رسیدگی می‌شد و مهر زده می‌شد، اما وقتی می‌رفتند سمت عراق، زمان زیادی طول می‌کشید و این باعث انباشت جمعیت می‌شد، از سال گذشته در دو مرز این اتفاق نیفتاد و امسال بنا شد که با هماهنگی که وزرای دو کشور کردند بنا شد در ۴ مرز این اتفاق بیفتد یعنی عزیزان سمت ایران که ۴ ثانیه عبور می‌کنند، سمت عراق هم پنجره واحد باشد و خیلی سریع عبور بکنند و دیگر این ایستایی را نداشته باشند.

سوال: یعنی وقتی که زائران از مرز ما خارج می‌شوند یک بار پاسپورتشان بررسی و مهر می‌شود و در طرف عراقی فقط مهر می شود و بازرسی مجدد نمی‌شود؟ یعنی سامانه بین دو کشور مشترک هست؟
کریمی: دقیقا، مردم دیگر در بین دو مرز نمی‌مانند و خیلی سریع از مرز‌ها عبور می‌کنند.

سوال: امسال برای کدام مرز‌ها این اتفاق می‌افتد؟
کریمی: الان در مرز‌های مهران، مرز خسروی، مرز چذابه و مرز شلمچه این اتفاق می‌افتد که بیشترین حجم زوار از همین ۴ مرز عبور می‌کند.

سوال: اشاره کردید به زیرساخت‌های حمل و نقلی، چه تمهیدی امسال بین دو کشور هست که سال پیش نبوده، چون یک نکته‌ هم هست این که ما هر سال یکی دو ماه مانده به اربعین همیشه بحث این که در تلاش هستیم واردات اتوبوس بکنیم مطرح می‌شود، اما نزدیک‌های اربعین این موضوع ملغی می‌شود امسال چطور است؟
کریمی: تلاش مسئولان دو کشور بر این است که ناوگان اتوبوسرانی را اضافه کنند با وارد کردن یکسری اتوبوس‌ها، درجلسه هفته گذشته که جناب آقای مخبر رئیس محترم قوه مجریه داشتند این تصمیم مجدد اتخاذ شد و قرار شد که وزرای مرتبط تمام همت شان را بگذارند برای این که تعداد اتوبوس‌ها را بیشتر بکنند، اما با توجه به حجم اتوبوس‌هایی که همین الان موجود هست، حمل و نقل‌هایی که در بین دو تا مرز انجام می‌شود چون خیلی از مردم عزیز ما با خودرو‌های شخصی می‌آیند وارد پارکینگ‌ها می‌شوند از پارکینگ تا مرز یکسری اتوبوس‌ها باید باشند که مردم را به مرز برسانند و باز در طرف عراقی هم همین طور است، این بنا شد که با یک ساماندهی خیلی بهتری انجام بشود، دوستان ما در طرف ایران و عزیزان در طرف عراق قرار شد که این تسهیلات را بیشتر فراهم کنند.

سوال: اگر مشخص شده می‌شود عدد و رقم بگویید؟ مثلا تهران تا مرز خودش چقدر اتوبوس آماده هستند؟ از پارکینگ‌ها تا مرز چقدر پیش بینی کردید؟
کریمی: سال گذشته ما تمام حمل و نقل زمینی، یعنی تمام حمل و نقل ممکن را به خدمت گرفتیم برای این که عزیزانمان را منتقل کنند.

سوال: سال پیش چه تعداد اتوبوس بود؟
کریمی: فقط چند هزار اتوبوس نبود، بلکه می‌دانید با توجه به این که کشور وسیع است و این اتوبوس‌ها همه جا خدمت رسانی می‌کنند ما سال گذشته از تمامی بخش‌های خصوصی هم استفاده کردیم مثل اسنپ، مثل بخش‌های دیگر استفاده کردیم برای این که مردم را ببرند، از آن طرف حجم پارکینگ‌ها را بالا بردیم برای این که عزیزانی که دوست دارند با خودروی شخصی بروند یا خیلی از عزیزان بودند که با خودروی شخصی شان می‌رفتند نذر می‌کردند چند نفر را با خودشان به مرز منتقل می‌کردند، این عزیزان امسال با توجه به این که حجم پارکینگ‌ها را اضافه کردیم می‌توانند تعداد بیشتری زائر را انتقال بدهند به مرز‌ها برای این که یک مقداری تسهیلات اینچنینی فراهم بشود.

سوال: چه تعداد انوبوس در نظر گرفته شده؟
کریمی: فکر می‌کنم که حدود ۴ هزار اتوبوس در مجموع دارند.

سوال: تا این لحظه اتوبوسی که وارد نشده برای اربعین؟
کریمی: فعلا نه.

سوال: چون خیلی فرصت زیادی نیست قرار است چه اتفاقی بیفتد یا همکاری بین دستگاه‌ها هنوز مطلوب نیست؟
کریمی: عرض کردم دستور جناب آقای مخبر بود که هر چه سریعتر این کار انجام شود به ناوگان اتوبوس‌ها اضافه بشود، دوستان تلاش می‌کنند که از بخش‌های مختلف، اتوبوس‌ها برای جا به جایی زوار کمک بکنند همچنان ادامه دارد، اما با توجه به تجربه‌ای که سال گذشته ما داشتیم که ۴ میلیون و خورده‌ای زائر پارسال اعزام شدند یعنی گذر کردند از مرز ایران به سمت عراق، الحمدالله مشکلی پارسال پیش نیامد، با برنامه ریزی که دوستان کردند و با برنامه ریزی که خود مردم عزیز کردند که من در بخش بعدی عرض می‌کنم که مردم هم می‌توانند با مدیریتی که می‌کنند کمک بکنند به رفع این کمبود‌هایی که احیانا وجود دارد.

سوال: این ۴ هزار اتوبوسی که اشاره کردید برای هر دو طرف است؟
کریمی: نه، فقط سمت ایران، سمت عراق اتوبوس‌های خودش را دارد.

سوال: گفتید برنامه ریزی شان مشترک بوده از سمت آنها هم چیزی آماده شده؟
کریمی: بله، عراق هم قرار شد که تمامی ناوگان حمل و نقل خودش را اعم از اتوبوس، اعم از ون و ماشین‌های دیگر را قرار شد بسیج بکند برای این که زوار را از مرز‌های مختلف منتقل کند.

سوال: تعدادی از اینها اعلام شده ؟
کریمی: تعدادی اعلام نکردند عراقی ها، اما با توجه به این که عراق کشوری است که زیارت در آن زیاد انجام می‌شود و قبور مطهر ۶ امام در عراق است عراقی‌ها این امکانات را دارند و این کار را انجام می‌دهند، طبق روال هر سال یعنی تا حدی که جاده‌ها به آنها اجازه بدهد این حمل و نقل را انجام می‌دهند، علاوه بر این ۴ هزار اتوبوسی که عرض کردم باز در بین مرز‌ها یکسری اتوبوس‌هایی که حمل و نقل درون شهری را انجام می‌دهند که نمی‌توانند عملا در بیرون شهر کار کنند باز به این ظرفیت اتوبوس ما اضافه می‌شود برای انتقال مردم، فکر می‌کنم آن هم بالای هزار، هزار و خرده‌ای اتوبوس باشد که کمک می‌کند برای این که مردم را جابجا کند.

سوال: این ۴ هزار اتوبوس الان موجودی فعلی برای اربعین است؟
کریمی: بله

سوال: اگر بخواهیم بگوییم که همه مردم بتوانند بی دغدغه و راحت با اتوبوس سفر کنند و زیارتشان را انجام بدهند چه تعداد اتوبوس دیگر نیاز است که به حد مطلوب مان برسیم؟
کریمی: با توجه به این که ما از اول سفر برنامه ریزی کردیم برای مردم عزیزمان که از اول سفر یعنی از ۱۶ مردادماه اعزام بشوند و همچنین از خودرو‌های شخصی شان هم می‌توانند استفاده کنند، چون ظرفیت بسیار خوبی را برای پارک ماشین این عزیزان بوجود آمده در مرز‌ها، بنابراین من فکر می‌کنم که همین مقدار طبق روال سال گذشته انشاالله کفاف می‌دهد و مشکل بوجود نمی‌آید.

سوال: همین ۴ هزار تا فکر می‌کنید کافی است؟
کریمی: بله، البته اگر عزیزان برنامه ریزی کنند طبق روال سال گذشته از اول سفر بروند که پارسال مردم بسیار بسیار همکاری کردند هماهنگی خیلی خوبی کردند و ما عملا در این بخش مشکلی نداشتیم، پارسال ما مصاحبه‌هایی که کرده بودیم با مردم عزیزمان و نظرسنجی که کردیم، در این بخش مردم واقعا مشکل جدی را به ما منعکس نکردند، چون ظرفیت خوبی را در بخش خصوصی و ماشین‌های شخصی الحمدالله ایجاد شد و توانستند مردم را منتقل کنند به مرز.

سوال: این ۴ هزار تا بخش خصوصی هم در آن دیدید مثل سال پیش که دعوت کرده بودید شرکت‌ها و این‌ها که آمدند کمک کردند یا نه؟ این صرفا اتوبوس‌های بین شهری است که دارد کار میکند؟
کریمی: اتوبوس‌های بین شهری است اعم از بخش خصوصی و بخش‌های دیگر، ما بخش خصوصی داریم، اتوبوس‌های بین شهری است که دارد کار می‌کند.

سوال: یکسری مثلا از شرکت‌ها تقاضا شده بود که اتوبوس هایشان را در اختیار بگذارند بیایند به جابجایی زوار کمک کنند.
کریمی: امسال هم تقاضا کردیم هر آنچه که از این شرکت‌ها اضافه بشود بر این ظرفیت اضافه خواهد شد.

سوال: تا الان هماهنگی نشده با آن شرکت‌ها؟
کریمی: هنوز زمان داریم امروز تازه ۱۱ محرم است این شرکت‌ها هم به این ظرفیت اضافه می‌شوند جای نگرانی برای ما نیست، عرض کردم مردم عزیزمان سال گذشته خیلی خوب مدیریت کردند سفر را و با توجه به این که از اول سفر شروع کردند این گسترده‌تر شدن زمان سفر مشکل کمبود وسایل نقلیه را جبران خواهد کرد.

سوال: و برای تاکسی‌ها و ون ها و خودرو‌های سواری هم برنامه‌ای دارید؟ یعنی با شهرداری‌ها و این‌ها هماهنگی شده که آنها ون‌ها بیایند کمک کنند؟
کریمی: بله جلساتی گذاشته شده با شرکت‌های مختلفی که خودرو‌های سواری دارند، ون دارند، می‌فرستند آنها هم اعلام آمادگی کردند و آنها هم ظرفیت خیلی خوبی دارند.
سوال: شرکت‌هایی که میگویید بخش خصوصی اند یا نه، شهرداری‌ها را دارید اشاره می‌کنید؟
کریمی: نه، شرکت‌های بخش خصوصی هستند.

سوال: چند تا شرکت؟
کریمی: شهرداری‌ها بیشتر مربوط به حمل و نقل‌های کوتاه برد هستند، همان که عرض کردم از پارکینگ‌ها تا مرز یا از مرز تا پارکینگ طرف مقابل را کمک می‌کنند.

سوال: برای آن عددی دارید که چند تا ون و تاکسی در شهرداری‌ها هماهنگی کردید برای همان مسافت پارکینگ تا مرز؟
کریمی: ما فراخوان دادیم، تعداد قابل توجهی امسال خودرو به ما اعلام کرد که وارد می‌شود اگر اجازه بدهید در بخش دیگری تعداد دقیق آن را خدمت شما می‌گویم که اشتباه نکرده باشم.

تاکنون ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه سماح ثبت‌نام قطعی کردند
سوال: ارتباطمان با آقای نودهی هم برقرار است، آقای نودهی بفرمایید که گذرنامه اربعین امسال هم صادر می‌شود؟ و بفرمایید تا الان چه تعداد آمدند مراجعه کردند و کار به چه شکل پیش می‌رود؟
نودهی: الحمدلله با تدابیر خوبی که در مجموعه فراجا دیده شده در تمام موضوعات خدمات پلیسی که یکی از مجموعه‌ها هم بحث پلیس مهاجرت و گذرنامه است با تدابیر سردار فرماندهی محترم کل فراجا و همچنین سلسله مراتب مجموعه انتظامی، سعی شده خدمات انتظامی در چند تا بخش داده بشود، عرض کردم بحث پلیس مهاجرت و گذرنامه هست، ما در موضوع پلیس مهاجرت و گذرنامه در سه بخش سعی کردیم که خدمات را به زائرین عزیز بدهیم، در موضوع صدور، در موضوع کنترل تردد و همچنین خدمات در داخل کشور عراق را سعی می‌کنیم به عزیزان زائرمان بدهیم، در بحث صدور حضرتعالی فرمودید، ما اسناد مسافرتی که برای هموطنان مان در نظر گرفتیم دو بخش می‌شود، گذرنامه عادی یا بین المللی که همان گذرنامه‌های جلد قهوه‌ای هست که عزیزان مان می‌توانند به تمام نقاط دنیا مگر نقاطی که ممنوع هست مسافرت کنند با این گذرنامه، حالا با داشتن مجوز‌ها و روادید‌های آن کشور، در بخش دیگر که الحمدلله با اقدام خوبی که عزیزانمان در سال گذشته انجام دادند و پیگیری تمام متصدیان امر در تمام مجموعه نظام الحمدالله و همکاری خوب کشور عراق، گذرنامه زیارتی تدوین شد با جلد آبی رنگ با اعتبار ۵ ساله که الحمدالله این مدرک در اختیار زائرین قرار می‌گیرد و با کمترین هزینه این مدرک در اختیار عزیزان مان قرار می‌گیرد، مقررات لغو روادید را هم ما با کشور عراق داریم و صرف دریافت گذرنامه زیارتی مشروط به این که منعی برای خروج عزیزان مان از کشور نباشد، برای مشکلات فردی که محدود الخروج یا ممنوع الخروج یا نیاز به اجازه خروج از مجوز‌های مربوطه، همسری که شوهر او باید رضایت بدهد یا فرزند زیر ۱۸ سال که پدراو باید رضایت بدهد صرف تهیه این گذرنامه پس از مراحل می‌توانند از کشور خارج بشوند و انشاالله بتوانند به سفر زیارت اربعین شان برسند به امید خدا. هزینه گذرنامه زیارتی هم همانطور که عزیزان مان استحضار دارند امسال نسبت به سال گذشته افزایش آنچنانی ما نداشتیم ۶۵ هزار تومان است، سال گذشته قرارداد با پست منعقد نشده بود و الحمدالله امسال با پیگیری‌هایی که انجام شد و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پای کار آمدند و ارتباط و تعامل خوبی با مجموعه پلیس دارند، فقط صرفا بحث هزینه ارسال روی هزینه تمام شده گذرنامه سال گذشته آمده که بالغ بر ۶۵ هزار تومان است که عزیزان مان می‌توانند این گذرنامه را دریافت بکنند. طرق دریافت گذرنامه زیارتی هم اگر اجازه بدهید من خدمت شما عرض کنم.

با برنامه «پلیس من» بدون مراجعه حضوری می‌توان گذرنامه زیارتی اربعین را دریافت کرد

سوال: با این اضافه شدن هزینه پست چقدر می‌شود هزینه دریافت گذرنامه زیارتی؟ عادی را هم بفرمایید، زمان صادرشدن آن را هم بگویید که چقدر طول می‌کشد؟
نودهی: ۶۵ هزار تومان هزینه گذر زیارتی است که عزیزانمان می‌توانند به چند طریق این گذرنامه را دریافت کنند، توصیه ما مراجعه حضوری نکردن است، ظرفیت خوبی ایجاد شده، نرم افزار و اپلیکیشن پلیس من هست که در اختیار عزیزان مان هست می‌توانند براحتی از دستگاه‌های گوشی‌های تلفن همراه و اندروید شان، لپ تاپ و سایر دستگاه‌های الکترونیکی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد می‌توانند مدارک شان را بارگذاری کنند، ثبت نام شان را انجام بدهند بدون این که هیچ مراجعه‌ای به دفاتر پلیس داشته باشند، سامانه‌ای به نام سامانه.

سوال: یعنی حتی پلیس به علاوه ۱۰ لازم نیست بروند صرفا از طریق همین برنامه پلیس من می‌توانند همه کار‌های دریافت گذرنامه زیارتی شان را انجام بدهند درست است؟
نودهی: بله، دقیقا با نصب اپلیکیشن پلیس من می‌توانند ازتمام خدمات پلیسی و یکی از آن هم در موضوع پلیس گذرنامه، گذر زیارتی است و حتی گذرنامه بین المللی شان را می‌توانند به همین طریق ثبت نام کنند، سامانه دیگری هست به نام سامانه سخا که عزیزان ما در فضای اینترنت میتوانند سرچ کنند و از این سامانه ثبت نام بکنند، درگاه پلیس دات آی آر هم از سایر درگاه‌هایی هست که عزیزان ما می‌توانند. توصیه ما این است که بهترین راه برای ثبت نام گذر زیارتی استفاده از فضای مجازی و عدم مراجعه حضوری هست، قطعا فرمودید که چه زمانی طول می‌کشد؟ بخشی از کار در مجموعه پلیس هست و بخشی برای ارسال آن در مجموعه پست بزرگوار است، در مجموعه پلیس ما برآوردمان این است در شرایط عادی، ۳ تا ۵ روز این گذرنامه زیارتی در اختیار عزیزان مان قرار بگیرد و بسته به بعد مسافتی که از مرکز دارد، شاید کمتر بشود یا نهایت ۲۴ ساعت ولی حداکثر توان مان را عزیزان ما از ابتدای ماه محرم بر این گذاشتند که به صورت ۲۴ ساعته دارند این کار را انجام می‌دهند و هیچ تعطیلی در بحث صدور گذرنامه زیارتی و حتی گذرنامه عادی و بین المللی نباشد که انشاالله هیچ ایستایی ما در موضوع گذرنامه برای متقاضیان، زائرین و همچنین سایر مسافرین که همانطور که عزیزان استحضار دارند ایام تابستان، ایام پیک درخواست‌ها هست و عزیزان ما سعی دارند با تمام توان شان و با یک کار جهادی مجموعه فراجا الحمدالله پیگیر هستند که انشاالله به بهترین نحو این خدمات به زائران عزیزمان ارائه بشود.

سوال: الان باید برای دریافت گذرنامه زیارتی خانم‌ها باید بروند رضایت محضری بگیرند و آن را در سامانه پلیس من بارگذاری کنند یا نه؟ شیوه دیگری است؟
نودهی: باز از تدابیری که سلسله مراتب فراجا دیدند واقعا کار بزرگی هست ما دسترسی داریم به سامانه‌های قبلی، عزیزانمان اگر درخواست قبلی داشته باشند کماکان این رضایت دارای اعتبار خواهد بود مگر این که همسر مراجعه بکند و اجازه خروجی را که به همسرشان دادند ملغی بکنند ولی کماکان که درخواستی شوهر نداشته باشد می‌توانند باهمان رضایت قبلی مراجعه بکنند و بارگذاری را انجام بدهند، در سامانه‌ها با.

سوال: برای بار اول آن چطور می‌شود؟
نودهی: برای بار اول باید محبت کنند و اجازه خروج را از شوهر برای همسرشان ارائه بدهند و این را بارگذاری می‌کنند در درگاه پلیس من و عزیزان مان می‌توانند این اطلاعات را بارگذاری بکنند.

سوال: یعنی بایدبروند در محضر رضایتنامه بدهند و بعد در سامانه شما بارگذاری کنند؟
نودهی: بله، این را توسط همان فرمی که ما در اختیار عزیزان مان هست و می‌توانند آن را هم آپلود بکنند و برداشت بکنند از سامانه می‌توانند این را برداشت کنند و رضایت را ارائه بدهند.

سوال: درمورد سرباز‌ها و مشمول‌ها چطور؟ آنها چه کار باید بکنند؟
نودهی: با تدابیر خوبی که انجام شده ما امسال از اول محرم تا پایان سفر عزیزانی که در سن مشمولیت هستند ولی به دلایلی دارای معافیت هستند، یا معافیت دانش آموزی، معافیت دانشجویی و طلاب گرامی، این‌ها نیازی به دادن وثیقه مثل بعضی از سنوات نیست، از اول محرم این‌ها می‌توانند درخواست شان را ثبت کنند و از سامانه سخا و پیگیر امورات شان باشند و انشاالله گذرنامه زیارتی هم درخواست بکنند برای آنها صادر می‌شود و به آدرس شان پست می‌شود و منعی هم برای تردد تا پایان ماه سفر از مرز‌های مجاز ندارند.

سوال: تا الان که با شما صحبت می‌کنیم یازده محرم است، چه تعداد درخواست گذرنامه زیارتی داشتید؟
نودهی: موضوع گذرنامه زیارتی ما در سال گذشته با تمهیداتی که اندیشیده شد بالغ بر بیش از ۹۰۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی با اعتبار ۵ ساله صادر شد که در اختیار عزیزان هست و کماکان اعتبار دارد، عزیزانی که این گذرنامه را دارند نیازی نیست برای تمدید گذرنامه مراجعه بکنند این را خدمت بزرگواران عرض می‌کنیم، درکنار این از ایام گذشته بالغ بر صد هزار درخواست را ما در موضوع گذرنامه زیارتی داشتیم که الحمدالله این‌ها بعضا صادر شده و در شرف صدور هست و همان بازه زمانی سه روزه که ما قول دادیم داریم انجام می‌دهیم و عرض کردم بعضا به لحاظ ایام پیکی که بوجود می‌آید شاید یک ۲۴ تا ۴۸ ساعتی هم اضافه بشود به این مدت و در موضوع کنترل تردد در مرز‌ها هم همانطور که عزیزمان آقای کریمی فرمودند با حمایت شخص فرمانده محترم کل فراجا مجموعه معاونت فاوا و همچنین مجموعه سلسله مراتب که در مجموعه پلیس هست، ارتباط خوبی با تعاملی که ایجاد شد با طرف کشور عراق و ارتباط فرمودند به صورت آنلاین و برخط هست و سعی شده که انشاالله کمترین ایستایی را حتی در طرف عراقی ایجاد بشود و سامانه خوبی را بارگذاری کردند همکاران ما، در این ۴ تا مرزی که جناب آقای کریمی به آن به خوبی اشاره فرمودند و این خدمات ویژه را تبیین کردند.

سوال: سال پیش گذرنامه‌هایی که اعتبار آنها تمام شده بود یک برچسبی می‌زدید و کار‌ها راه می‌افتاد امسال چطور است؟
نودهی: این سوالی است که خیلی از همکاران ما می‌شود و مراجعین عزیز ما می‌پرسند، همانطور که استحضار دارید موضوع گذرنامه و پاسپورت یک موضوع دوجانبه است و فراملی است و باید این در تعامل با کشور مقابل ایجاد بشود، تا این لحظه کشور عراق قبول نکرده و هم اعلام کردند برچسب را قبول نمی‌کنند و الحمدالله گذرنامه زیارتی را قبول دارند و بهترین مدرکی هست که در اختیار زائرین مان هست، توصیه ما این است و این را از طریق پیامک هم سعی کردیم به عزیزانمان اطلاع رسانی کنیم از سامانه فراجا که عزیزانی که سال گذشته با نصب برچسب در گذرنامه‌های منقضی شده توانسته بودند به زیارت اربعین مشرف بشوند امسال قبل از رسیدن به ایام پیک و درخواست‌ها سعی کنند از درخواست گذرنامه زیارتی یا گذرنامه بین المللی استفاده بکنند، عرض کردم اطلاع رسانی به صورت پیامکی به تک تک عزیزان مان شده ولی بعضا هم اگر گوشی همراه شان جابه جا شده یا واگذار شده به دست شان نرسیده توصیه این است تمام افرادی که سال گذشته با برچسب تمدید مشرف شدند تا وقت باقی است در همین ایامی که ما الحمدالله یک مقداری خلوت‌تر هستیم مراجعه بکنند به سایت‌ها و درخواست شان را به صورت اینترنتی و مراجعه حضوری نکردنک بارگذاری بکنند و با توجه به این که سوابق قبلی گذرنامه دارند سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن گذرنامه شان صادر بشود و از طریق پست در اختیارشان قرار بگیرد.

سوال: این گذرنامه‌های زیارتی را شما تا چه تاریخی صادر می‌کنید؟ یعنی یک محدودیتی دارد یا نه؟
نودهی: خیر، گذرنامه زیارتی هیچ محدودیتی ندارد و در طول سال این کار انجام می‌شود، مردم عزیزمان بعضا تصورشان این بود فقط این در ایام خاصی هست، با پیگیری‌هایی که انجام شد این اعتبار ۵ ساله و سایر ایام سال هم طرف عراقی قبول کردند و این تفاهمنامه به امضا رسیده با مسئولین دو تا کشور و این هیچ محدودیتی نداریم و می‌توانند در تمام سال فعلا تا زمانی که کشور عراق قبول بکند از این ظرفیت استفاده بکنند مردم عزیزمان. یک موضوع دیگر هم که من بگویم خدمات عزیزانمان در کشور عراق هست که در چهار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق همکار‌های ما ان شاءالله سعی خواهند کرد مستقر بشوند و هرگونه موضوع و مشکلی هم باشد سعی می‌کنند در لحظه و در محل این مشکلات را عزیزانمان حل بکنند تجربه موفق سال گذشته را ان شاءالله با تدابیر سلسله مراتبمان امسال هم ان شاءالله عزیزانمان اجرایی خواهند کرد.

سوال: ارتباطمان با آقای چگینی کارشناس اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی هم برقرار است بفرمایید که زائر‌هایی که می‌خواهند مشرف بشوند ارز را چطور می‌توانند دریافت بکنند؟
چگینی: شکر خدا امسال هم بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور توفیق این را دارد که در بحث تأمین ارز مورد نیاز زائرین محترم اربعین حسینی (ع) به آنها خدمت رسانی کند من ابتدا اگر اجازه بفرمایید یک گزارش مختصری بدهم که سال ۱۴۰۲ سال قبل این اتفاق با چه کیفیت و کمیتی افتاد و بعد فرآیندی که برای امسال هست را خدمت شما عرض کنم؛ سال ۱۴۰۲، ما عملیات فروش ارز اربعین را از تاریخ دهم مردادماه آغاز کردیم تقریبا به مدت زمان یک ماه این فرآیند ادامه داشت که طی این فرآیند تقریبا بیش از ۱ میلیون نفر از زائرین اربعین حسینی (ع) را ما توانستیم به اصطلاح نیاز ارزی که داشتند تأمین کنیم حدودا نیمی از این افراد در بستر برخط خرید خودشان را انجام دادند و نیمی دیگر هم به شعب منتخبی که بانک‌های عامل اعلام کرده بودند مراجعه کردند و این نیاز را ما برای شان تأمین کردیم سال گذشته ۶ تا بانک در مجموع عاملیت فروش ارز زیارتی اربعین را بر عهده داشتند حدودا هزار و ۴۳۱ شعبه از شبکه بانکی کشور همکاران ما زحمت کشیدند و در خدمت زائرین محترم بودند، اما برای سال ۱۴۰۳ برنامه ریزی که انجام شده ان شاء الله به حول و قوه الهی از تاریخ هفتم مرداد ماه الی سوم شهریور ماه عملیات فروش ارز زیارتی اربعین به زائران محترم انجام خواهد شد نرخ فروش این ارز به نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران خواهد بود برای امسال ۷ بانک عاملیت فروش ارز را بر عهده دارند یک بانک اضافه شده بانک ملی ایران، بانک سپه، بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات، بانک پارسیان و پست بانک، ۷ بانکی هستند که عاملیت فروش را برعهده دارند کمافی السابق مثل سال گذشته این فروش هم به صورت برخط و هم به صورت حضوری انجام خواهد شد که بحث سکو‌ها حدودا در حال حاضر ۶ سکوی فعال بانک‌ها ارائه کردند برای خدمات بر بستر برخط.

سوال: لطفا جزئیاتش را بفرمایید که این ۶ تا سکویی که اشاره کردید که برخط دارند خدمات می‌دهند کدام سکو‌ها هستند و اگر مردم بخواهند برخط ارز بگیرند باید چه کار بکنند. اگر بخواهند حضوری هم این کار را انجام بدهند باید چه کار بکنند؟
چگینی: سکو‌ها هم در آن خدمت شما توضیح می‌دهم ارز اربعین به زائرین بالای ۵ سال تعلق می‌گیرد که مدارک هویتی کارت ملی و گذرنامه مورد نیاز خواهد بود زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال که کارت ملی ندارند با شناسنامه برای آن عزیزان این خدمت انجام خواهد شد برای افرادی که بالای ۱۸ سال دارند یک سیم کارت به نام خودشان هم لازم هست که داشته باشند متقاضیان محترم ابتدا باید در سامانه سماح سازمان حج و زیارت ثبت نام کنند فقط خواهش ما این است که این ثبت نام با موفقیت کامل بشود و این پیام را مشاهده کنند بعد از آن همکاران ما در شبکه بانکی در خدمتشان خواهند بود حالا عزیزانی که می‌خواهند به صورت حضوری خرید ارز خودشان را انجام بدهند به شعب منتخب بانک‌های عامل که بانک‌ها را خدمت شما عرض کردم و این شعب منتخب را هم خود بانک‌ها اطلاع رسانی خواهند کرد در وبگاه اینترنتی شان مراجعه می‌کنند مبلغ ریالی ارز را پرداخت می‌کنند که این کارت می‌تواند کارت‌های مختلفی باشد از هر به اصطلاح کارتی که عضو شبکه شتاب هست به نام فرد باشد و ضرورتی هم به افتتاح حساب در آن بانک نیست این می‌شود بحث حضوری، در بحث خرید اینترنتی سکو‌ها را هم خود بانک‌ها اطلاع رسانی می‌کنند برخی از این سکو‌ها به اصطلاح مشخص است سال قبل هم مورد استفاده مردم قرار گرفت که مردم ابتدا احراز هویت می‌کنند در این سکو‌ها بعد از اینکه احراز هویت کردند ریال ارز خودشان را از طریق آن سکو پرداخت می‌کنند زمان و شعبه بانک عاملی که می‌خواهند مراجعه کنند مشخص می‌کنند در همان روز یا حالا ساعتی که مقرر شده تشریف می‌برند به شعبه مورد نیاز و ارز خودشان را تهیه می‌کنند.

سوال: این ارزی که به آن اشاره می‌کنید چه ارزی است و اینکه اشاره کردید شعب منتخب، یعنی شعب ارز همه شعبات ارزی بانک‌ها می‌شود یا نه فقط این شعبه‌های منتخب، همه شعبه بانک‌هایی که اشاره کردید نیستند؟
چگینی: باید ارز مورد نیاز را بانک تجهیز کند بنابراین الزاما تمام شعب ارزی این خدمت را ممکن است ارائه ندهند برای همین ما از لفظ شعب منتخب استفاده کردیم که مخاطبان عزیز، زائرین محترم در درگاه هر کدام از بانک‌هایی که می‌خواهند از آن ارز تهیه کنند آن شعبه را مشاهده کنند البته که دوستانی که قصد خرید اینترنتی دارند شعب منتخب هم همان جا نمایش داده می‌شود نیازی به مشاهده فهرست دیگری نیست ولی بحثی که می‌خواهند گروهی که می‌خواهند خرید حضوری انجام بدهند لازم است که شعب منتخب را ببینند ارزی که خدمت زائران محترم پرداخت خواهد شد دینار عراق است که به هر نفر تا سقف ۲۰۰ هزار دینار ارز تعلق می‌گیرد.

سوال: این ارزش ریالی آن به روز مشخص می‌شود درست است یا خیر یک چیز مشخصی تعیین کردید؟
چگینی: بله ارزش ریالی آن می‌شود با توجه به نرخ روز است که مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام می‌کند می‌شود این ۲۰۰ هزار دینار که مردم به اصطلاح می‌توانند تهیه کنند.

سوال: و اینکه اگر مردم مثلا حالا آنهایی که پروازی می‌خواهند مشرف بشوند آنها فرآیندشان چگونه است؟
چگینی: دریافت ارز زیارتی اربعین منافاتی یا تأثیری روی بحث به اصطلاح ارزی که به شکل مسافرتی، افراد دریافت می‌کردند ندارد بنابراین افرادی که حالا به شکل هوایی می‌خواهند سفر خودشان را انجام بدهند باید ابتدا ارزشان را از شعب منتخب به شیوه‌ای که توضیح دادم خدمتتان دریافت کنند و در بخش دوم حالا اگر تمایل داشتند می‌توانند ارز مسافرتی خودشان هم کما فی السابق بگیرند منافاتی با هم ندارد.

سوال: ارز مسافرتی شان با توجه به مقصدشان تغییری که نمی‌کند همان روال سابق است؟
چگینی: بله طبق روال سابق ارز مسافرتی پرداخت خواهد شد.

تاکنون ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه سماح ثبت‌نام قطعی کردند
سوال: آقای کریمی بفرمایید که نکته‌ای خیلی مهم است، چون به سماح اشاره کردند تا الآن که لحظه‌ای که داریم با هم صحبت می‌کنیم چند نفر در این سامانه ثبت نام کردند؟
کریمی: تاکنون ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام قطعی کردند در سامانه سماح و من ضمن اینکه سلام عرض می‌کنم به این دو مهمان عزیز که حضور داشتند و زحمت می‌کشند می‌خواهم عرض بکنم که همین طور که جناب آقای چگینی هم فرمودند سامانه سماح شرط ثبت نام ارز هست یعنی اگر چنانچه مردم عزیزمان بخواهند ارز بگیرند باید حتما در سامانه سماح ثبت نام بکنند گرچه امسال خروج از کشور و بیمه و گذرنامه هم منوط به سامانه سماح شده ما خواهشی که داریم از مردم عزیزمان هر چه زودتر به سامانه سماح مراجعه بکنند تا اینکه بتوانند بهتر مدیریت سفر بکنند.

سوال: یک سامانه‌ای هم سال پیش بود که حالا خیلی باعث تسهیل روند خروج زائر‌های محترم شد این بحث سامانه سجاد بود امسال هم سامانه سجاد؟
کریمی: سجاد همان سامانه پنجره مشترکی است که عرض کردیم خدمتتان یعنی سجاد همین ارتباطی است که بین دو تا مرز وجود دارد.

سوال: که از دو تا بود شد چهار تا دیگر؟
کریمی: بله در چهار تا مرز امسال کار خودش را انجام می‌دهد.

سوال: یک نکته‌ای خیلی مهم است بحث اپراتورهاست چه تمهیدی اندیشیدید برای اپراتور‌های تلفن همراه؟
کریمی: با اپراتور‌ها جلسات متعددی گذاشتیم همین دوشنبه جلسه نهایی با اپراتور‌ها را داریم با طرف عراقی هم در حال مذاکره هستیم فکر می‌کنم که بعد از دوشنبه ما بتوانیم نتیجه نهایی را با اپراتور‌ها اعلام بکنیم.

سوال: یعنی هنوز مشخص نیست؟
کریمی: هنوز مشخص نیست کامل خوب است که تمام بسته‌ها را کاملا روشن بکنیم و بعد به اطلاع مردم عزیزمان برسانیم.

سوال: یک نکته خیلی مهمتر این است که آنهایی که می‌خواهند با خودروی شخصی شان عازم بشوند آنها فرآیندشان چگونه است امسال متفاوت از سال‌های پیش است؟
کریمی: تمام این عزیزانی که می‌خواهند با خودروی شخصی عازم بشوند با توجه به ظرفیتی که وجود دارد در مرز‌ها می‌توانند با خودرو‌های شخصی شان بروند خودروهایشان را در مرز پارک بکنند و از آنجا توسط اتوبوس‌هایی که در نظر گرفته شده به مرز مراجعه کنند و رد بشوند واز آنجا بگذرند اگر منظور شما ورود با خودروی شخصی به داخل عراق است خیر امسال امکان ورود با خودروی شخصی به داخل عراق وجود ندارد با توجه به حجم سنگین خودرو‌ها که در داخل عراق است البته این را ستاد اربعین جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد از ستاد اربعین عراق، اما ستاد اربعین عراق با توجه به موضوع شلوغی و تردد بسیار زیاد و بالای ماشین‌هایی که در آن طرف است این را نپذیرفته است.

سوال: پس یعنی کسی با خودروی شخصی نمی‌تواند از مرز رد بشود؟
کریمی: با خوردوی شخصی از مرز رد نمی‌شوند، اما خودرو‌های شخصی شان در تمام مرز‌ها پارکینگ وجود دارد مرز‌های شش گانه.

سوال: چه تعداد پارکینگ تعبیه کردید و نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشته ظرفیت ها؟
کریمی: ما امسال برای مرز‌های شش گانه بیش از ۴۵۰ هزار پارکینگ در هر روز در نظر گرفتیم که می‌دانید با توجه به اینکه این پارکینگ‌ها دائما پر و خالی می‌شوند تعداد بسیار زیادی از افراد می‌توانند از این پارکینگ‌ها استفاده بکنند.

سوال: نسبت به سال پیش تغییری داشته است؟
کریمی: بله خیلی بیشتر شده است.

سوال: چقدر بیشتر شده است؟
کریمی: در بازدید‌هایی که از مرز‌های تقریبا می‌شود گفت که حدود ۵۰ درصد اضافه شده است.

سوال: امنیت پارکینگ‌ها چه طور تضمین می‌شود؟ چون یک سری بعضا تصاویری منتشر شد سال‌های گذشته امسال تغییری رخ داده است؟
کریمی: امسال معاون محترم وزیر کشور و وزیر کشور بازدید‌هایی داشتند از پارکینگ‌های مختلف بنا بر این شد که روشنایی پارکینگ‌ها امسال بهتر باشد بحث مراقبت در پارکینگ‌ها حتما امسال بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و خود پارکینگ‌ها هم دور تا دور آن پوشانده شده توسط دیوار‌هایی برای اینکه اموال مردم ان شاءالله در امنیت باشد تا با طیب خاطر بتوانند به سفرشان بپردازند.

سوال: الآن تردد مردم از ۶ تا مرز خاکی، یک مرز دریایی است درست است؟
کریمی: بله دقیقا.

سوال: چقدر آماده اند مرز‌ها هر کدام آنها به جزئیات اگر بتوانید بفرمایید برای بینندگان؟
کریمی: مرز تمرچین و باشماق که اضافه شده در این سال‌های اخیر تعداد کمتری از حدود ۵۰ درصد از تردد مردم عزیزمان از مرز مهران انجام می‌شود و مرز چذابه و شلمچه مقدار زیادی از تردد‌ها در این مرز انجام می‌شود و الحمدلله در این دو سال گذشته که مرز باشماق و تمرچین هم اضافه شده به مرز‌ها استقبال خوبی از طرف مردم عزیزمان شده به خصوص استان‌هایی که آنجا هستند و کسانی که فکر می‌کنند که از آن مرز‌ها راحت‌تر می‌توانند عبور بکنند ما الحمدلله این توزیع را در تمام مرز‌ها هر سال می‌بینیم که مردم عزیزمان هوشمندتر دارند انجام می‌دهند یعنی هر چقدر که می‌گذرد می‌بینیم که مردم با هوشیاری بیشتری دارند مرز‌های خودشان را انتخاب می‌کنند به گونه‌ای که کمترین ازدحام پیش بیاید در مرزها.

سوال: توصیه ستاد مرکزی اربعین این است که از کدام مرز‌ها بیشتر مردم بروند؟
کریمی: ما توصیه مان این است که مردم خیلی زودتر به سامانه سماح مراجعه کنند در سامانه سماح عزیزان وقتی ثبت نام می‌کنند می‌توانند متوجه بشوند که در هر مرزی درون روزی که ثبت نام کردند چه تعداد نفر مراجعه کننده دارد بنابراین می‌توانند با هوشمندی خودشان مرز خودشان را انتخاب بکنند.

سوال: بحث حمل و نقل خیلی مفصل با هم در خصوص اتوبوس‌ها صحبت کردیم، اما سال‌های پیش یک خبر‌هایی آمد که مردم می‌توانند با قطار و اینها تردد داشته باشند الآن تردد مردم با قطار به چه شکلی است؟
کریمی: امسال هم برای قطار فکر شده عرض شود که در مرز‌هایی که قطار تا نزدیکی آنجا می‌رود مثلا مرز شلمچه و چذابه که قطار تا استان خوزستان می‌رود دوستان تمهید کردند که تعداد قطار‌ها را بیشتر بکنند.

سوال: چقدر است و چقدر خواهد شد؟
کریمی: همچنان ما در ارتباط هستیم برای اینکه بیشترین آمار را بگذاریم اگر اجازه بدهید من در بخش‌های بعدی آمار را می‌گویم برای اینکه اشتباهی نکرده باشم و از طرفی دوستان ظرفیت هایشان را کاملا بیاورند برای این بخش، مرز دریایی هم که طبق توافقی که امسال با طرف عراقی داشتیم از این طرف بندر خرمشهر و از آن طرف بندر بصره بنا شد که اضافه بشود و عزیزانی که می‌خواهند می‌توانند از مرز دریایی هم تردد کنند.

سوال: چه تمهیدی برای آنجا اندیشیدید که مردم باید چه شکلی مراجعه کنند بلیتشان، رفت و آمدشان چگونه است؟
کریمی: مردمی که می‌خواهند بروند خودرو‌ها و اتوبوس‌ها مردم را می‌رسانند از پایگاه‌هایی که هستند جایگاه‌هایی که هستند خودرو‌های درون شهری مردم را می‌رسانند به مرز آبی و از آن طرف هم با طبق توافقی که با عراقی‌ها شده از مرز بصره مردم را تا ایستگاه اتوبوسی که اولین ایستگاه اتوبوسی که به سمت نجف و کربلا می‌رود مردم را می‌رسانند اتوبوس‌هایی که کوتاه برد هستند.

سوال: این بحث تردد آبیشان و اینها چقدر است؟ چقدر هماهنگی، چقدر ظرفیت وجود دارد یعنی مردم چقدر می‌توانند مراجعه بکنند چند بار در روز مثلا تردد دارید؟
کریمی: بستگی به نیاز مردم دارد ما بخش آبی دو کشور این قول را داده که تمام ظرفیتش ظرفیت موجود را بیاورد با توجه به اینکه بخش آبی کاملا جدید است و اقبال مردم نسبت به این بخش امسال مشخص می‌شود چقدر است ولی ما قولی که گرفتیم در همین سفری که دو وزیر داشتند و رفتند بازدید کردند از مرز‌های آبی دو طرف یعنی هم بصره و هم این طرف مرز سمت ایران بنابراین شد که ظرفیت‌های کافی را برای این مرز‌ها هم قرار بدهند.

سوال: الآن تعداد کشتی‌ها و اینها هنوز مشخص نیست بسته به ظرفیت و تقاضای مردم اینها را مشخص می‌کند؟
کریمی: بله دقیقا.

سوال: برای سفر هوایی چطور؟
کریمی: برای سفر هوایی یک توافقی با دولت عراق شده برای اینکه ما از هفته‌ای صد پرواز بتوانیم برسانیم به هفته‌ای سیصد پرواز.

سوال: از کی این اتفاق می‌افتد؟
کریمی: از فکر می‌کنم اول سفر ما بتوانیم این اتفاق را ان شاءالله اجرایی بکنیم.

سوال: یعنی از ۱۶ مرداد همان موقعی که شما آغاز عملیات را دارید؟
کریمی: بله آغاز عملیات را ما برای مردم عزیزمان از اول ماه سفر اعلام کردیم.

سوال: بعد قیمت‌ها چگونه است؟ آن موقع مشخص می‌شود یا از الآن بررسی شده است؟
کریمی: خیر قیمت‌ها کاملا به روز است و شناور.

سوال: یک نکته‌ای که شما عملیاتتان را از ۱۶ مرداد شروع می‌کنید یعنی ۱ صفر، بحث پذیرایی و مواکب و اینها از کی می‌توانند کارشان را شروع بکنند؟، آنهایی که می‌خواهند موکب بزنند باید چه کار بکنند؟
کریمی: همین طور که مردم عزیز اطلاع دارند مواکب عراقی تقریبا از دهم ماه صفر شروع می‌کنند به کار.

سوال: یعنی از ۲۵ مرداد؟
کریمی: بله از بیست و پنجم مرداد بنابراین ستاد مرکزی اربعین تمهیدی را اندیشیده برای اینکه کمیته اسکان و تغذیه از اول ماه صفر آماده باشد برای اینکه مردم عزیزی که ورود می‌کنند به کشور عراق و به خصوص در شهر‌های نجف و کربلای معلی ان شاءالله بتوانند پذیرایی بکنند از مردم عزیزمان.

سوال: تا چه زمانی این اتفاقه ادامه دارد از آن طرف؟
کریمی: تا ۲۳ صفر گرچه ما توصیه مان به مردم عزیزمان این است که سفرشان را هر چه زودتر انجام بدهند و زودتر برگردند.

سوال: ۲۳ صفر یعنی تقریبا سه روز بعد از اربعین؟
کریمی: بله دقیقا.

سوال: تا سه روز بعد از اربعین مواکب آنجا هستند و حضور دارند و خدمات می‌دهند.
کریمی: به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

سوال: آنهایی که خودشان موکب دارند امسال تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفتید که کارهایشان راحت‌تر باشد از چه زمانی می‌توانند شروع بکنند کارشان را و حمل و نقل حالا بخواهند چیزی جابجا بکنند؟
کریمی: بله موکب دار‌ها هر سال از ۲۵ محرم طبق توافقاتی که می‌دانید توافقات ما با دولت عراق یعنی ستاد مرکزی اربعین با دولت عراق توافقات خیلی خوبی را به عمل می‌آورد یکی از توافقات بحث مواکب است تقریبا از ۲۵ ماه محرم مواکب حضور پیدا می‌کنند در عراق و می‌توانند آماده باشند برای پذیرایی از مردم.

سوال: این بحث بیمه اربعین امسال چقدر است امسال چگونه انجام می‌شود چقدر پوشش دارد؟
کریمی: بیمه اربعین در سه سطح دیده شده ۸۰ هزار تومان، ۹۰ هزار تومان و ۱۰۰ هزار تومان و هر کدام برای خودش یک پوشش خاصی دارد و امسال نسبت به سال گذشته بنا بر اعلامی که دوستان کردند حدود ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته تعهدات بیمه هست برای مردم عزیزمان، حتی سال‌های گذشته از ۱۰۰ کیلومتری مرز این بیمه انجام می‌شد امسال از درب منزل انجام می‌شود یعنی مردم از درب منزل که حرکت می‌کنند تا برمی گردند به منزلشان بیمه شاملشان می‌شود.

سوال: این ۸۰ و ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان فرقشان چقدر در پوشش است یعنی هر کدام از اینها سقف پوشش آن چقدر است؟
کریمی: یک پوشش خدمات ناشی از صدمات دارد خدمات ناشی از خدای ناکرده فوت دارد و یک مقداری خدمات سرپایی که هر کدام فرق می‌کند مثلا یکی مثلا ۸۰ تومانی خدمات سرپایی آن ۱۰ میلیون تومان است آن ۱۲ میلیون و ۵۰۰ است آن یکی ۱۵ میلیون تومان است ۱۰۰ تومان است هر کدام فرق می‌کند.

سوال: همه اینها در سامانه سماح انجام می‌شود؟
کریمی: بله.

سوال: همان موقع که ثبت نام انجام می‌دهند این پول هم واریز می‌کنند.
کریمی: ما شرط خروج مردم از کشور را سامانه سماح می‌دانیم.