عامل افزایش مالاریا در سیستان و بلوچستان گذرگاه‌های غیر رسمی در مرز پاکستان است

رییس گروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی :گذرگاه‌های غیر رسمی مرزی و تبادلات قاچاق سوخت در مرز پاکستان عامل افزایش مالاریا در استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش صدای اول، محمد ساکنی رییس گروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بررسی وضعیت این بیماری در استان گفت: بارندگی‌های تیرماه سال گذشته و قاچاق سوخت در مرز پاکستان، برنامه کنترل ناقلین را با چالش مواجه کرده است.
وی افزود: علاوه بر بیمار یابی تشدید یافته، بیماریابی فعال نیز با حساس سازی نیرو‌های محیطی در حال انجام است و لارو کشی، مه پاشی و سم پاشی کانون‌های آلوده در راستای کنترل مالاریا شده است

دکتر عبدالرضا میر اولیایی، مدیر برنامه بیماری‌های منتقله از پشه آئدس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت هم گفت :استان سیستان و بلوچستان بعنوان پیشانی سلامت کشور در کنترل تهدید‌های سلامت بسیار موفق عمل کرده است .
وی افزود: نیرو‌های عرصه سلامت در این استان با همدلی و مسئولیت پذیری صادقانه از سلامت کشور دفاع می‌کنند.
ایوب کرد تمینی مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران هم با تاکید بر تشکیل کمیته کنترل ناقلین در شهرستان‌های استان افزود: انجام چک حشره شناسی بصورت مستمر کمکی بزرگ در پیشگیری از بروز بیماری‌های مالاریا و تب دانگ خواهد بود.
وی ادامه داد: پشه آئدس یکی از گونه‌های خطرناک‌و ناقل بیماری‌های تب دانگ، زیکا و چیکن گونیا است.
ایوب کرد تمینی افزود: در هفته گذشته یک مورد از این پشه در چابهار گزارش شده است.