‎دولت سیزدهم خود را قادر به حل مسائل کشور می‌داند

رئیس جمهور در نشست مشترک هیئت دولت و استانداران نکات مهمی درباره ضرورت تلاش برای تحقق تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب، به‌کارگیری روش‌های ابتکاری در جذب سرمایه و افزایش بهره‌وری، ارائه گزارش اقدام در موضوع مولدسازی و نه صرف برگزاری جلسه، تجدیدنظر و اصلاح سود مربوط به تسهیلات مسکن، موضوع انتخابات و برخورد مدبرانه منطبق بر قانون با ناهنجاری‌های سازمان‌یافته اجتماعی ارائه کرد.

‎به گزارش صدای اول، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه یازدهم تیرماه در نشست مشترک هیئت دولت و استانداران سراسر کشور، ضمن تبریک ایام و اعیاد ماه ذی‌الحجه، به‌ویژه عید سعید غدیر، ولایت را یکی از برترین نعمات خداوند برای بشریت دانست و افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز ولایت فقیه عمود خیمه نظام است و مسئولان باید با بیشترین شناخت از منظومه دیدگاه‌های امام و رهبری، در راستای پیشبرد اهداف نظام گام بردارند.

‎رئیس جمهور با اشاره به ضرورت «تحقق تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب» در همه عرصه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، اعضای حاضر در جلسه را از مخاطبان و مجریان اصلی تحقق این تحول دانست و تاکید کرد: عقب‌ماندگی‌هایی که به هر دلیلی در حرکت چهل ساله کشور ایجاد شده است، باید به دست توانمند شما مدیران برطرف شود تا به جایگاه شایسته این نظام،کشور و مردم برسیم.
‎ رئیسی تحقق این هدف را نیازمند «کار و خرد جمعی»، «عزم و اراده عملی» و «تکیه به اتاق‌های اندیشه‌ورزی» دانست و خاطرنشان کرد: «هماهنگی و همگرایی و همراهی» اعضای دولت در اجرا، از الزامات این تحول است. در این مسیر باید در عین نگاه به آینده و دوراندیشی، از تجربیات پیشینیان نیز بهره گرفت و ضمن برنامه ریزی برای نشست های منظم با افراد صاحب نظر یک حرکت هماهنگ و هم‌افزا را پایه ریزی کنید.
‎رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز اصلی‌ترین ماموریت کشور «مهار تورم و رشد تولید» هدف‌گذاری شده است، «افزایش سرمایه‌گذاری» و «ارتقای بهره‌وری» را دو پایه اصلی تحقق رشد و پیشرفت دانست و مسئولان دستگاه‌های اجرایی را بر به‌کارگیری روش‌های ابتکاری در جذب سرمایه و افزایش بهره‌وری فراخواند.
‎«جدیت در اجرای قانون رفع موانع تولید» و «تلاش برای شناخت و حل مسائل و مشکلات تولیدکنندگان» از جمله توصیه‌های رئیس جمهور به وزرا و استانداران بود و دکتر رئیسی خطاب به آنها تاکید کرد: به هیچ‌وجه اجازه ندهید هیچ کارخانه، کارگاه یا واحد تولیدی به‌دلیل اشتباه یا تخلف مدیر یا مدیران آن تعطیل شود و ضروری است واحدهایی را که به دلایل مختلف تعطیل شده اند به چرخه تولید بازگردانیم.
‎رئیس جمهور در ادامه مرز را فرصتی برای توسعه کشور دانست و با اشاره به برنامه‌های دولت در جهت توسعه روابط با کشورهای همسایه، هماهنگی استانداران مناطق مرزی با وزارت امور خارجه برای افزایش تبادلات تجاری با همسایگان را مورد تأکید قرار داد.
‎«مولدسازی دارایی‌های دولت در استان‌ها» از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور بود که دکتر رئیسی از آن به عنوان روشی برای تامین منابع مورد نیاز طرح های عمرانی یاد کرد و خواستار پیگیری جدی آن در جهت تامین منابع لازم برای رونق تولید و رشد اقتصادی شد و گفت: متاسفانه آئین‌نامه تدوین شده برای اجرای این قانون به درستی در جامعه تبیین نشد و این تصور نادرست به‌وجود آمد که در این زمینه قانون‌گذاری جدیدی شده است، در حالی که دولت به دنبال تعیین شیوه اجرای قوانین و تکالیف برنامه‌ای معطل مانده در این زمینه بود.

‎ رئیسی تاکید کرد: در موضوع مولدسازی دارایی‌های راکد دولت، من آمار اقدام می‌خواهم نه آمار تعداد جلسات!
‎رئیس جمهور از مسکن نیز به عنوان نیاز اصلی مردم به ویژه زوج های جوان یاد کرد و با اشاره به نیاز کشور و قانون مصوب و وعده دولت در تأمین مسکن مورد نیاز اقشار مختلف جامعه، همه دستگاه‌ها را به پیگیری اجرای قانون و برنامه‌های دولت در این حوزه فرا خواند.
‎ رئیسی همچنین رئیس شورای پول و اعتبار و وزیر راه و شهرسازی را مأمور کرد، تجدیدنظر و اصلاح سود مربوط به تسهیلات مسکن را در این شورا بررسی و پیگیری کنند.
‎رئیس جمهور با اشاره به برخی «گلایه‌ها از عدم پرداخت تسهیلات بانکی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس بانک مرکزی را مأمور بررسی علت عدم پرداخت وام از سوی بانک‌ها کرد و گفت: اگر برای بانک‌ها تکلیف مالایطاق شده یا اعتبارات آنها اندک است، باید موضوع برای مجلس و مردم بیان و اعلام شود، اما اگر بانکی به وظیفه خود عمل نکرده و از اجرای قانون استنکاف می‌ورزد، با این تخلف برخورد شود.
‎ رئیسی «اجرای مصوبات دور اول سفرهای استانی» را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه هدف از سفرهای استانی بررسی میدانی مشکلات و گره‌گشایی از کار مردم است، تأکید کرد: انجام سفر استانی بدون اجرای مصوبات دستاوردی برای مردم ندارد و تداوم سفرها مستلزم آن است که استانداران و بخش‌های مربوطه انتظارات مردم را با تحقق مطالبات آنها برآورده کنند.
‎رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع «عزل و نصب‌ مدیران استانی» اشاره کرد و متذکر شد: وزرا در عزل و نصب مدیران با استانداران مشورت کنند، اما مسئولیت شرعی و قانونی عزل و نصب‌ها با مدیر عالی است و اگر مدیری تحت فشار و اصرار دیگران تصمیم گرفت این از ضعف خودش است و ما این ضعف را نمی‌پسندیم!
‎ رئیسی با بیان اینکه اخذ نظر استانداران در عزل و نصب مدیران استانی ضروری است و اینکه مدیری بدون اطلاع استاندار یک شبه منصوب شود و یا برکنار شود را نمی پذیریم، افزود: در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان نیز نظرات استانداران به عنوان مدیران در میدان لحاظ شود تا کارها بهتر پیش برود.
‎«اقتصاد دریا» و «اقتصاد معدن» از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در نشست مشترک هیئت دولت با استانداران بود و رئیسی تأکید کرد: باید با نگاهی جامع‌نگر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اقتصاد دریا رونق بگیرد و در کنار ظرفیت‌های معدنی، شاهد توسعه استان‌ها و رفع مشکل اشتغال و معیشت مردم باشیم.
‎رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش «رضایتمندی مردم» را در گرو عمل دولت به وعده‌هایش دانست و یکی از وعده‌های دولت را «برخورد با مفاسد و ناکارآمدی‌ها» عنوان کرد و اظهار داشت: کوچکترین فساد و ناکارآمدی نباید در این دولت تحمل شود و مدیران پیش از هر کسی باید انگیزه برخورد با فساد و ناکارآمدی را داشته باشند.

‎ رئیسی افزود: فساد، روابط ناسالم اداری، رشوه و پارتی‌بازی اعتماد مردم را از دولت سلب می‌کند و مردم انتظار دارند دولتی که مدعی مبارزه با فساد و اجرای عدالت و مردم‌داری است، کوچکترین فساد و تخلف را برنتابد.
‎رئیس جمهور در همین راستا بر «انتخاب افراد کارآمد» در دولت تأکید کرد و گفت: کسی که امتحان پس داده و ناکارآمد بوده نباید در دولت به‌کار گرفته شود و مدیر ناکارآمد در هر جایگاهی که هست باید بدون تعلل از مسئولیت کنار گذاشته شود تا کار مردم دچار وقفه و خلل نشود.
‎رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت اشاره کرد و با توجه به نظرات برخی استانداران در این زمینه، وزیر کشور و روسای سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی را مأمور کرد ضمن بررسی گزارش‌های استانداران ظرف ۲ هفته پیشنهاد خود را برای عدالت در پرداخت‌ها ارائه کنند.
‎ رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت سیزدهم از کنار هیچ مشکل و مسئله‌ای عبور نمی‌کند و خود را قادر به «حل مسائل کشور» می‌داند، اظهار داشت: راه‌حل همه مسائل در داخل کشور است و باور داریم مسائل و چالش‌ها به دست توانای مردم برطرف می‌شود و برای حل هیچ مسئله‌ای چشم به بیگانه نداریم.
‎رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت پروژه هایی را در ۲ سال گذشته با کمک مردم و تلاش بی‌وقفه مسئولان به سرانجام رسانده که ۱۰ تا ۱۲ سال و در مواردی حتی تا ۲۵ سال بر زمین مانده بود، ضرورت پیگیری طرح‌های مشترک با کشورهای دیگر را مورد تأکید قرار داد و از معاون اول و روسای کمیسیون‌های مشترک خواست اجرای طرح‌هایی همچون مسیر شمال – جنوب را با سرعت و دقت پیگیری کنند تا وقفه‌ای در اجرای تفاهمنامه‌ها و توافقنامه‌ها به‌وجود نیاید.
‎رئیس‌جمهور با اشاره به در پیش بودنِ دو مناسبت مهم «عید غدیر» و «اربعین‌ حسینی» به‌عنوان قله‌های حضور مردم در صحنه پاسداشت ارزش‌ها، خواستار برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی همه‌ دستگاه‌های ذیربط برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مناسبت‌ها و خدمات‌رسانی مطلوب به محبان اهل بیت‌ (س)‌ و زائران‌ عتبات عالیات شد.
‎رئیسی همچنین بر ضرورت و اهمیت فعالیت موثر و همکاری هماهنگ شوراهای اطلاع‌رسانی استان‌ها با شورای‌ اطلاع‌رسانی دولت در زمینه تبیین اقدامات و خدمات دولت تاکید کرد.
‎رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به تعیین ۴ شاخص برای انتخابات پایان سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: استانداران و دیگر مسئولان اجرایی با جدیت الزامات و نیازمندی‌های تحقق انتخاباتی پرشور و مشارکتی، رقابتی و همراه با امنیت و سلامت را پیگیری کنند.
‎ رئیسی در بخش بعدی سخنانش به موضوع «حجاب و عفاف» اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران جمهوری اسلامی، کشف حجاب را حرام شرعی و سیاسی عنوان کردند که با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده از سوی دشمن دنبال می‌شود و تاکید کردند که ما نیز باید برای مقابله با این طراحی و توطئه دشمن برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.
‎رئیس جمهور ادامه داد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری بخشی از افراد از روی غلفت مرتکب کشف حجاب می‌شوند و نمی‌دانند که در زمین چه کسی بازی می‌کنند، لذا باید به آنان آگاهی داده شود. اما بخشی از این افراد نیز از روی غرض و با اراده، به دنبال برهم ریختن نظم اجتماعی کشور هستند،‌ که باید با تدبیر و درایت و براساس قانون برخورد لازم صورت پذیرد.

‎رئیسی تاکید کرد: ستاد مستقر در وزارت کشور که براساس قانون مصوب تشکیل شده، باید کار را به صورت برنامه‌ریزی شده و هماهنگ دنبال نماید. ضمن اینکه دستگاه انتظامی و قضایی برای برخورد با افرادی که به صورت سازمان یافته در جامعه هنجارشکنی می‌کنند خلاء قانونی ندارند و قوانین فعلی تکلیف بخش‌های اجرایی و قضایی را روشن کرده است.