بذرپاش بذر امید در دل ولی نعمتان انقلاب؛

دلیل بهارستانی ها برای انتخاب بذرپاش: مدیریت انقلابی، باحال و کارآمد

به گزارش صدای اول؛ مقام معظم رهبری همواره بر مدیریت انقلابیِ فعّالِ پُرتحرّک تاکید داشته و آن را در پیشبرد امور بسیار موثر می دانند. ایشان در سال 1396 که مدیریت اجرایی کشور سست و ناکارآمد بود بر انتخاب نیروهای جوان، انقلابی و با نشاط تاکید می کردند. همچنانکه در همان سال 1396 در همین خصوص خاطرنشان کردند که «هرجا مدیریّتهای ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی، و بی‌تحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است. این مسئله‌ای است که وجود دارد؛ یک اشکالی و یک ضعفی است که وجود دارد؛ باید مدیرانمان ان‌شاءالله پُرانگیزه‌تر باشند، کارآمدتر باشند، تلاش بیشتری را انجام بدهند.»

اگرچه در آن دوره به این توصیه و رهنمودهای راهگشا توجه چندانی نشد اما آیت الله رئیسی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم نشان داد که این توصیه را سرلوحه کار خود قرار داده است و انتخاب و معرفی مهرداد بذرپاش با همین هدف بوده است چراکه بذرپاش در عین جوان بودن، از تجربیات و کارنامه درخشان مدیریتی در عرصه های مختلف برخوردار است و انتظار می رود با توجه به روحیه انقلابی مجلس یازدهم با اقبال اکثریت نمایندگان مواجه شود.

مهرداد بذرپاش دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی است و از مهمترین سوابق اجرایی وی می توان به رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، معاون ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل گروه‌های خودروسازی سایپا و پارس خودرو، رئیس هیات نظارت بر صندوق توسعه ملی و عضو شورای صیانت از حقوق بیت‌المال اشاره کرد.

عملکرد بذرپاش در دوره ریاست دیوان محاسبات عملکردی موفق بود و با تایید و تمجید رهبر معظم انقلاب همراه بوده است به گونه ای که معظم له حتی در خرداد ماه سال جاری عملکرد دیوان را از جمله امتیازات مجلس یازدهم برشمرده و چنین اظهار داشتند که «اخیراً دیوان محاسبات چابک، فعال و خوب شده است. گزارش‌های تفریغ بودجه در موعد خودش، خیلی زود ارائه می‌شود و دیوان محاسبات بررسی بودجه بعضی از شرکت‌های دولتی را نیز آغاز کرده که اگر آن را به همه شرکت‌های دولتی تعمیم دهید از جمله امتیازات این مجلس خواهد بود.»

پیش از این نیز در سال 1399 عملکرد و رویکرد دیوان محاسبات با روی کار آمدن مهرداد بذرپاش از نگاه و اشراف نمایندگان مجلس پنهان نماند به گونه ای که اکثریت قاطع آنان در بیانیه ای که به امضای 277 نفر از نمایندگان رسیده بود از عملکرد مهرداد بذرپاش و همکارانش در دیوان محاسبات کل کشور به عنوان حافظان بیت المال در این سنگر مقدس تقدیر و تشکر کردند.

نگاهی به دوره مدیریت مهرداد بذرپاش در شرکت خودروسازی سایپا نیز نشان می دهد که وقتی بذرپاش در بهمن ماه ۱۳۸۶ به عنوان مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا منصوب شد اگرچه عمر مدیریت وی در این شرکت حدود دو سال بود اما توانست سایپا را از رقیب دیرینه‌اش یعنی ایران خودرو، بزرگترین خودرو ساز کشور، بعد از چهل سال پیش بیاندازد و بالاترین سوددهی، افزایش بی سابقه راندمان تولید و کاهش هزینه ها از جمله دستاوردهای مهرداد بذرپاش بود که بعد از خروجش از سایپا تنها خاطره ای خوش از آنها برای خانواده سایپا باقی ماند و دیگر تکرار نشد.

نگاهی به عملکرد مهرداد بذرپاش در حوزه های مختلف، بسیاری از صاحب نظران سیاسی و اقتصادی را به این جمع بندی رسانده که بذرپاش به واقع یک مدیر تراز انقلاب است و می تواند در وزارت راه و شهرسازی منشاء تحولات مثبت شود و با توجه سابقه مدیریت انقلابی و جهادی که دارد می تواند با تحقق وعده رییس جمهور در خصوص ساخت یک میلیون مسکن در سال، بذر امید را در دل ولی نعمتان انقلاب و جوانان شکوفا کند. شاید چندان دور از واقعیت نباشد که برخی از مخالفین بخاطر اطمینان از توانمندی و کارآمدی بذرپاش است که ساز مخالف کوک کرده اند.

البته استقبال و حمایت های شمار زیادی از نمایندگان مجلس طی روزهای اخیر از گزینه پیشنهادی دولت مردمی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی از هوشمندی مجلس انقلابی حکایت دارد که در همین راستا وقتی بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و کمیسیون اقتصادی مجلس نشستی را با حضور او برگزار کرد، پس از بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اعضای کمیسیون این برنامه‌ها را تایید و با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی موافقت کردند.

در همین ارتباط شمار زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سخنانی از انتخاب بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی حمایت جدی داشته اند و وی را مدیری انقلابی، کارآمد و با حال توصیف کرده اند که به عنوان نمونه محمدرضا پور‌ابراهیمی‌ ریس کمیسیون اقتصادی مجلس، مهرداد بذرپاش را یک مدیر اجرایی شایسته با سوابق مدیریتی توصیف کرده و گفته است که نمایندگان مجلس به صورت کامل از وی برای حضور در وزارت راه و شهرسازی حمایت خواهند کرد.

سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز با بیان اینکه یکی از شعارهای دولت سیزدهم ساخت مسکن در راستای حل مشکلات مردم است گفت: بررسی نظرات نمایندگان حکایت از این دارد که اکثر وکلای ملت با سپردن مدیریت وزارت راه و شهرسازی به مهرداد بذرپاش موافق هستند و تحقق هدف ساخت مسکن توسط وزیری جوان و توانمند مانند بذرپاش قابل تحقق خواهد بود.

به باور محسن پیرهادی رئیس فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی، روحیه جوانی توأم با تجربه، نگاه راهبردی و قدرت هماهنگ‌کنندگی اجزاء مرتبط و مورد نیاز با مأموریتها از برجستگی‌های مهرداد بذرپاش است و با آمدن بذرپاش وزارت راه و شهرسازی نیز مثل دیوان محاسبات، چابک و فعال خواهد شد تا یکی از مهمترین وعده‌های دولت مردمی محقق شود.

جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نیز مهرداد بذرپاش را فردی جوان، برنامه‌ریز و دارای نگاه راهبردی توصیف کرده و ابوالفضل ابوترابی عضو فراکسیون انقلاب مجلس نیز معتقد است وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی فردی با تجربه و با انگیزه است و توانایی حل مشکلات حوزه مسکن را دارد و از اراده و انگیزه لازم برای اجرای پروژه‌های عظیم مسکن برخوردار است.

در همین راستا امان‌الله حسین‌پور عضو کمیسیون کشاورزی هم با تاکید بر اینکه به بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی رای مثبت می‌دهم گفته است که بذرپاش با تدوین برنامه راهبردی می‌تواند وعده دولت مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن را محقق کند.

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم بذرپاش را از نیروهای جوان و انقلابی می داند و با اطمینان از اینکه وزیر پیشنهادی رییس جمهور مورد تایید اکثریت نمایندگان است و می تواند رای اعتماد مجلس را کسب کند، می گوید که بذرپاش در مسئولیت‌های مختلف به خوبی عمل کرده است و می تواند در حوزه راه و شهر سازی هم به خوبی عمل کند.

در هر حال با وجود نقدهایی که تعداد اندکی از منتقدان نسبت به عملکرد بذرپاش داشته اند، اما عملکرد وی به اعتقاد اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس، کارشناسان و صاحب نظران، عملکردی قابل دفاع است و معتقد هستند که بذرپاش قادر خواهد بود با اخذ رای اعتماد بالا از خانه ملت، تصدی وزارت راه و شهرسازی را برعهده بگیرد.