‎تأمین ارز دارو و تجهیزات پزشکی/ دعوت از سرمایه گذاران خارجی

وزیر بهداشت، با اشاره به جلسات مستمر با بانک مرکزی برای تامین ارز دارو، از حل بخش عمده‌ای از مشکلات تأمین ارز دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.

‎به گزارش صدای اول، بهرام عین اللهی در نشست رئیس و اعضای هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، با بیان اینکه رئیس جمهور و معاون اول وی پیگیر مسائل حوزه دارو هستند و نسبت به این حوزه اهتمام ویژه ای دارند، اظهار داشت: سال گذشته خدمات سلامت ۱.۷ برابر نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد که این افزایش خدمات، نیاز به منابع بیشتری دارد.

‎وزیر بهداشت به کاهش تعرفه مالیات ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک اشاره و خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که با کمک بانک مرکزی، ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی را تأمین کنیم.

‎به گفته وی، بیشترین میزان مصرف سرم در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و سازمان غذا و دارو با مدیریت مصرف سرم، از کمبود آن در کشور جلوگیری کرده است.

‎عین اللهی با تاکید بر تسهیل شرایط حضور سرمایه گذاران خارجی دارو و تجهیزات پزشکی در کشور، یادآور شد: باید همزمان با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، کیفیت تولید دارو و تجهیزات نیز ارتقا یابد و علاوه بر تأمین نیاز داخلی، زمینه‌های رشد صادرات این محصولات فراهم شود.

‎وی از تقویت دیپلماسی سلامت به عنوان یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت در دولت مردمی یاد کرد و افزود: از ضعف‌های صنایع داروسازی، ناکافی بودن صادرات است. شخص رئیس جمهور در مذاکرات دوجانبه و چندجانبه و در دیدار با مقامات شماری از کشورها، زمینه افزایش صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را فراهم کرده اند و با چنین امکانی لازم است همزمان با رشد تولید، شاهد افزایش صادرات نیز باشیم.

‎وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از مشکلات حوزه دارو مستقیماً ناشی از تحریم و عدم امکان انتقال منابع ارزی است، گفت: مشکلات حوزه دارو با تعامل و همکاری شرکت‌های دارویی، شرکت‌های پخش و بیمه‌ها و دیگر سازمان‌های مرتبط، کاهش یافته است.