بیانیه اجلاس ناتو درباره روسیه، اوکراین و ایران

در بیانیه اجلاس سران ناتو آمده که کشورهای عضو به همکاری نزدیک خود برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات روسیه ادامه خواهند داد.

‎به گزارش صدای اول، سران ناتوامروز سه‌شنبه پس از پایان اجلاس ویلنیوس با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که «آینده اوکراین در ناتو است و ما مجددا در این اجلاس بر تعهد خود در سال ۲۰۰۸ در بخارست مبنی بر اینکه اوکراین به عضویت ناتو در خواهد آمد، تأکید کردیم».

‎سران ناتو در بیانیه خود تأکید کردند که «ما به طور منظم پیشرفت اوکراین را ارزیابی خواهیم کرد و از اصلاحات آن حمایت خواهیم کرد که این کشور را به سمت عضویت در ناتو هدایت می کند».

‎در ادامه بیانیه آمده است: «کشورهای عضو به همکاری نزدیک خود برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات روسیه ادامه خواهند داد. ما نه به دنبال مقابله با روسیه هستیم و نه تهدیدی برای آن محسوب می‌شویم، اما سیاست‌ها و اقدامات خصمانه‌اش آن را به شریکی برای ما تبدیل نمی‌کند».

‎سران ناتو افزودند: «ما آماده‌ایم کانال های ارتباطی با مسکو را برای کاهش خطرات، جلوگیری از تشدید تنش و افزایش شفافیت حفظ کنیم».

‎در بیانیه اجلاس ویلنیوس همچنین آمده است: «روسیه بزرگترین تهدید مستقیم برای امنیت متحدان ناتو و صلح در منطقه یورو آتلانتیک است».

‎در بیانیه پایانی اجلاس سران ناتو همچنین از ایران خواسته شد تا «تعهدات قانونی خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تعهدات سیاسی خود در ارتباط با عدم اشاعه هسته‌ای را بدون تاخیر انجام دهد».

‎سران ناتو در بیانیه خود اظهار کردند که «نیروهای هسته‌ای استراتژیک ما، به‌ویژه نیروهای آمریکایی، ضامن امنیت هستند و ما اعتبار و اثربخشی بازدارندگی هسته‌ای خود را تضمین خواهیم کرد».

‎در این بیانیه تأکید شده که «هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه این ائتلاف اساسا ماهیت درگیری را تغییر می‌دهد».

‎در بیانیه اجلاس سران ناتو در ویلنیوس همچنین بر ضرورت مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن برای دفاع مشترک تأکید و تروریسم بدون قید و شرط رد و با شدیدترین لحن محکوم شد.

‎در بیانیه اجلاس سران ناتو در ویلنیوس توافق دیروز استولتنبرگ، اردوغان و کریسترسون به ترتیب دبیرکل ناتو، رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر سوئد در مورد عضویت سوئد در ناتو مورد استقبال قرار گرفت.

‎در بیانیه اجلاس ناتو بر حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای با هدف حفظ امنیت، ایمنی و آزادی دریانوردی در دریای سیاه از طریق کنوانسیون تنگه مونترو نیز تأکید شده است.