امضای بزرگ‌ترین قرارداد‌های نفتی با تکیه بر توان داخلی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای قرارداد‌های توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد دلار با تکیه بر توان داخلی خبر داد.

به گزارش صدای اول، «محسن خجسته‌مهر» در مراسم امضای قرارداد‌های بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی آزادگان، آذر ۲، سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جواد اوجی وزیر نفت برگزار شد، گفت: این قراردادها به ارزش ۱۳ میلیارد دلار به امضا رسید؛ بر اساس این قراردادها روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید این میادین افزوده خواهد شد که عایدی آن سالانه برابر با ۱۵ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی افزود: از ابتدای دولت برنامه ما این بود که اولویت را بر طرح‌هایی بگذاریم که با رشد اقتصادی همراه باشد و در نتیجه آن مردم منتفع شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت بیان کرد: ما توانستیم در این دولت افزایش تولید و فروش نفت، جمع‌آوری گاز‌های مشعل و تولید بار اول را به تحقق برسانیم.

خجسته‌مهر تصریح کرد: در حال اجرای کمّی پروژه‌های تعریف شده در برنامه هفتم هستیم و برنامه‌ریزی کردیم رشد اقتصادی ۸ درصدی کشور را با پیشرانی صنعت نفت به نتیجه برسانیم که قرارداد امروز و فشار افزایی پارس جنوبی از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: ما بانک‌ها را از تسهیلات دهنده به سرمایه‌گذار تبدیل کردیم و توانستیم پای پتروشیمی‌ها را برای توسعه میادین باز کنیم و با انجام چنین فعالیت‌هایی می‌توانیم بگوییم صنعت نفت کشور ملی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: میدان آزادگان حدود ۳۲ میلیارد بشکه نفت خام درجا دارد و یکی از میادین فوق عظیم دنیاست در گذشته شرکت‌هایی مانند توتال، شل و بی‌پی مطالعات ما را دریافت کردند، اما هیچ‌گاه وارد توسعه نشدند.

خجسته مهر اظهار کرد: این قرارداد‌ها تولید نفت را روزانه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد و نفت از این مناطق را به ۶۲۰ هزار بشکه در روز خواهند رساند.

وی گفت: ارزش افزوده این افزایش تولید برابر با ۱۵ میلیارد دلار در سال خواهد شد و تمام این طرح‌های توسعه‌ای توسط بانک‌ها به عنوان سرمایه‌گذار خواهد بود.

معاون وزیر افزود: در این پروژه ۶۵۰ حلقه چاه جدید یا تعمیری را باید در دستور کار قرار دهیم و ۵۰ دستگاه دکل حفاری را در این مناطق مستقر کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: با اجرای این قرارداد‌ها ۶۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد و ۲۵۰ میلیون دلار صرف مسئولیت‌های اجتماعی می‌شود.