الزام ارائه شناسنامه یا کارت ملی برای رأی دادن

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، یا شناسنامه یا کارت ملی برای احراز هویت از رأی دهندگان دریافت می‌شود.

به گزارش صدای اول، محسن اسلامی در نشست خبری افزود: توصیه ستاد انتخابات، استفاده از کارت ملی است.

وی تصریح کرد: تعرفه های کاغذی مبنای رأی دهی است و احراز هویت هم الکترونیکی است تا از رأی تکراری هم جلوگیری شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد : درب صندوق رأی، آبی است. در همه استانها و همچنین خارج کشور تعرفه ها و اقلام لازم انتخابات فرستاده شده است.

اسلامی گفت: فرصت تبلیغات ساعت ۸ صبح پنجشنبه هفتم تیر به پایان می رسد.

وی افزود: ساعت ۶ صبح روز انتخابات، عوامل اجرایی شعبه های رأی گیری را آماده می کنند و نمایندگان نامزدها هم تا پایان فرآیند انتخابات یعنی شمارش آراء حضور خواهند داشت.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: از شمارش رأی فیلم برداری انجام نمی شود و از صدا و سیما هم در انتخابات مجلس خواستیم که دوربین ها فضای شمارش آراء را نشان دهد نه خود تعرفه ها را؛ چون رأی مردم مخفی است.

اسلامی همچنین گفت: نمایندگان نامزدها می توانند در هیئت های اجرایی بدون دخالت در اجرا و نظارت حضور پیدا کنند تا انتخابات با دقت و سلامت پیش برود.

وی ادامه داد: صندوق رأی در شعبه های رأی گیری حتما با حضور کسانی که مسئولیت دارند، پلمب می شود و شماره “بَست”های صندوق با رنگ های متفاوت در اختیار مجری و ناظر شعبه قرار می گیرد و در صورتجلسه ها نوشته می شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور بابیان اینکه اگر در شعبه کمبود یا تأخیری در حضور مسئولان شعبه و راه اندازی آن رخ دهد، کاملا رصد می شود گفت: آمار تعرفه های تحویل داده شده به شعبه های رأی گیری، تعرفه های مصرف شده، آراء تکراری، غیرقابل خواندن و… از اطلاعاتی است که در صورتجلسه ها نوشته می شود.

وی تصریح کرد: شعبه های رأی گیری رأس ساعت ۸ روز جمعه باید راه اندازی شود.

اسلامی افزود: یک نسخه از صورتجلسه که همه عوامل شعبه آن را امضا می کنند، در کنار تعرفه های رأی پلمب می شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: وقتی تعرفه های یک شعبه تفکیک می شود، ۵ بست پلمب از طرف مجری و ناظر به صندوق می خورد.

وی گفت: داده های سامانه دستگاه احراز از شعبه های رأی گیری دست آخر به فرمانداری ارسال می شود و با تأیید آن، به سامانه جامع وزارت کشور فرستاده خواهد شد.

اسلامی خاطر نشان کرد: به محض تجمیع آراء و تأیید ناظر در سامانه جامع انتخابات، اطلاع رسانی انجام می شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: فرآیند شمارش آراء بسیار شفاف پیش می رود و از اقشار مختلف مردم در فرآیندهای انتخابات مشارکت دارند.

وی گفت: عوامل اجرایی شعبه های رأی گیری، امروز نهایی شد و نام همه آنها در دستگاه احراز هویت همان شعبه ثبت می شود.

اسلامی افزود: تعداد کل شعبه های رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه است که ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار است.