اسطوره فوتبال برزیل به تاریخ پیوست

پله ستاره برزیلی دنیای فوتبال در ۸۲ سالگی در بیمارستان آلبرت انیشتین شهر سائوپائولو درگذشت.

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو که با نام پله شناخته می‌شد، فوتبال را از سال ۱۹۵۰ در سن ۱۰ سالگی شروع کرد و در سال ۱۹۵۸ بااینکه ۱۸ سال بیشتر ندا

 

شت در جام جهانی سوئد جوانترین بازیکن برزیلی شناخته شد و همچنین توانست با گلزنی به افتخارات خویشبیفزاید.

به گزارش صدای اول، او ضمن مهارت بازی به عنوان هافبک یا مهاجم، مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت. تمام‌کننده‌ای قهار بود، دریبل‌زنی بی‌نظیر وپاسوری به یاد ماندنی. او حتی به عنوان یک فوروارد، تکل‌زن قهاری نیز بود. سرعت، قدرت و دقت شوت او از معروف‌ترین ویژگی‌هایشبودند.

او در دوران حرفه‌ای خود در چهار جام جهانی بازی کرد و موفق به کسب ۳ جام جهانی شد. در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد او با ۱۷ سالسن جوانترین بازیکن برزیل بود و موفق شد با گلزنی در فینال برزیل را قهرمان جهان کند. در جام جهانی ۱۹۶۲ در دومین بازی برزیلبرابر چکسلواکی  مصدوم شد و نتوانست برزیل را در دیدارهای بعدی همراهی کند. در جام جهانی ۱۹۶۶ نیز مصدومیت باعث شد تاتنها در دو بازی برای برزیل بازی کند و برزیل این بار در همان مرحلهٔ گروهی حذف شد؛ ولی در جام جهانی ۱۹۷۰ با قدرت بازگشت و باگلزنی در فینال برابر ایتالیا علاوه بر کسب جام قهرمانی یکی از معدود بازیکنانی شد که در دو فینال جام جهانی گلزنی کرده‌اند. او موفقشد در چهار دوره پیاپی جام جهانی گلزنی کند.